Met zoveel opties die er voor consumenten beschikbaar zijn, vraag jij je misschien wel eens af of kwaliteit er nog toe doet. Het antwoord is echter een volmondig ‘ja’! Kwaliteit gaat niet alleen over het aanbieden van een product of dienst die de norm overtreft. Het gaat ook over de reputatie die een winkel opbouwt. Zeker in Amsterdam is het belangrijk om consequent een klantervaring aan te leveren die verder dan de verwachtingen gaat. Het beheren van kwaliteit is dan ook cruciaal voor alle bedrijven die boven de middelmaat uit willen stijgen.
Kwaliteit zorgt voor een goede reputatie
Het aanbieden van kwaliteit heeft zo ook een grote invloed op de reputatie van een winkel. Het groeiende belang van social media betekent immers dat (potentiële) klanten gemakkelijk zowel gunstige meningen als ernstige kritiek op de productkwaliteit kunnen delen. Dit kan onder meer op product beoordelingssites en sociale netwerkplatforms, zoals Facebook en Twitter.
Een sterke reputatie op het gebied van kwaliteit kan zelfs een uiterst belangrijke onderscheidende factor zijn in markten die zeer concurrerend zijn. Als een winkel consequent levert wat het belooft, dan zullen de klanten ervan veel eerder lof op social mediaplatforms plaatsen.
Kwaliteit maakt meer succes mogelijk
Het succes van een winkel hangt dus zeker van het vermogen af om te herkennen welke factoren voor consumenten belangrijk zijn. Waardoor zij zich tevreden voelen, terug willen komen en aandacht aan de producten van de winkel willen schenken. De consumententevredenheid is zelfs één van de allerbelangrijkste factoren die een langdurige consumenten relatie met een merk tot stand brengt. Maar hoe herken je de kwaliteit van een goede winkel?
Waar bestaat deze kwaliteit uit?
Oog voor medewerkers en winkelontwerp
Allereerst is er het grote belang van de kwaliteit van het winkelontwerp. Dit in vergelijking met de concurrentie in dezelfde detailhandel. Winkeliers die zich inzetten om hun winkels smaakvol in te richten. Daarbij voor een uitnodigende indeling te kiezen en positieve prikkels te creëren. Dit door middel van een fijne verlichting, prettige kleuren, mooi meubilair en een nette plus schone deurmat op maat die de binnenkomers aangenaam ontvangt. Dat zal allemaal hun klandizie vergroten.
Goede dienstverlening
De retailers die hun marktaandeel graag willen behouden of liever nog vergroten, moeten absoluut in het aanbieden van een kwaliteitsvolle dienstverlening investeren. Er moet daarbij in het bijzonder aandacht aan het reactievermogen en de betrouwbaarheid besteed worden. De winkel moet dankzij hen ook zonder twijfel aantrekkelijk en gezellig aanvoelen.
Kwaliteit medewerkers
In een kwaliteitswinkel moeten al haar medewerkers daarom vanaf dag één al van de kwaliteitsnormen op de hoogte zijn die er worden verwacht. De netheid van de winkel moet volgens de lokale richtlijnen ook perfect opgevolgd worden. Het communiceren van de mogelijke gezondheids- en veiligheidsmaatregelen helpt daarbij ook. Door de klanten eraan te herinneren dat de winkel goed voor hen en hun veiligheid zorgt. Dat bouwt vertrouwen op, tezamen met meer herhaalbezoeken en klantbehoud.
En wat is als laatste het enige dat mensen vaak niet in online shops kunnen krijgen? Welnu, dat is een face-to-face klantenservice. Jazeker, online reviews en live chats kunnen shoppers ook specifieke informatie verstrekken om hen te helpen een correcte aankoopbeslissing te nemen. Maar er gaat absoluut niets boven de interactie met een goed geïnformeerde winkelmedewerker die oprecht wil helpen!
Steek boven de standaard uit!
De bovengenoemde punten zijn allemaal aandachtspunten die een kwalitatieve winkel boven een standaard shop doet uitsteken. Is dat ook wat jij van een kwaliteitswinkel denkt of verwacht? Of heb jij, behalve goede prijzen, ook nog andere winkelervaringen die ervoor zorgen dat je bij een winkel terugkomt?